کد خبر 137201
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸

پس از تهديد ايران به قطع روابط تجاري اش با كره كه در پي اعلام مقامات كره اي براي عدم خريد نفت از ايران بيان شده بود، برخي سرمايه‌گذاران شركت‌هاي كره اي از جمله مدیران ارشد سامسونگ روز یک شنبه براي مذاكره با برخی مسئولان به ايران سفر كرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، كره جنوبی مدتي پيش اعلام كرد كه از خريد نفت ايران يا بيمه كردن نفت‌كش‌هاي ايراني خودداري خواهد كرد. ايران هم در پي اين اتفاق اعلام كرد كه واردات كالا از كره را محدود خواهد كرد.

اين تنش تجاري ميان ايران و كره به شدت به ضرر طرف كره‌اي خواهد بود. هم اكنون بازار ايران مملو از كالاهاي ساخت اين كشور است، به طوري كه گفته مي شود فقط هزينه تبليغات ال جی در ايران سالانه 50 ميليون دلار برآورد شده است.

واكنش متقابل ايران به تهديد كره‌اي‌ها باعث شد كه آنها خيلي زود براي جلوگيري از هرگونه تاثير منفي بر روابط تجاري با ايران وارد مذاكره شوند.

در همين راستا قائم مقام شركت كره‌اي سامسونگ چند روز پيش با تعدادي از همكارانش در ايران حضور يافته و در اين رابطه مذاكراتي داشته است.

بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی کشور بیانگر ارقام تکان‌دهنده ایست. فقط سامسونگ و ال جی دو برند لوازم خانگي كره جنوبی در سال 90 بيش از دهها ميليارد دلار در بازار ايران فروش داشته‌اند و اين رقم بيش از تخلف سه هزار ميليارد توماني بانكي اخیر و بالاتر از تمام سرمایه مورد نیاز برای انتقال آب دریای خزر به مرکز ایران است.

فروش گسترده كالاهاي كره اي در ايران در حالي است كه نمونه هاي مشابه داخلي آنها نيز وجود دارد، اما تحت تاثير همين واردات بي رويه با مشكل مواجه شده است.

يك عضو انجمن لوازم خانگی با اشاره به اشتغال 100 هزار نفر در صنعت لوازم خانگی ایران مي‌گويد: در حال حاضر بیش از 50 درصد ظرفیت کارخانه‌های داخلی غیرفعال است و طی سالهای اخیر حدود 10 کارخانه تعطیل شده‌اند.

محمدرضا دياني با بیان اینکه هزار و  100 کارخانه ساخت لوازم خانگی با اشتغال صد هزار نفری در کشور وجود دارد، گفته است: فروش 1500 میلیارد تومانی برخی شرکت‌های واردکننده امکانات مناسبی را برای ارائه خدمات در اختیار آنها قرار می‌دهد، هرچند باز هم بحران خدمات پس از فروش در لوازم خارجی بیشتر از تولیدات داخلی است.

البته تهديد كره به نخريدن نفت ايران بيشتر به يك اقدام صوري شبيه است تا عملياتي. كره جنوبی سال گذشته میلادی 87 میلیون و 180 هزار بشكه نفت از ایران خریداری كرد كه نسبت به سال 2010 میلادی 20 ممیز یك دهم درصد رشد داشته است و ایران 9.4 دهم درصد از كل واردات نفت كره را تامین می كند.

این در حالی است كه صادرات چهارمین اقتصاد آسیا به ایران در سال 2011 میلادی به شش میلیارد و 70 میلیون دلار رسید كه نزدیك به دو میلیارد دلار بیشتر از سال 2010 میلادی بوده است.

اين مقايسه نشان مي دهد حجم واردات ايران از كره به نسبت صادارتش چندان چشمگير نيست و در صورت قطع روابط تجاري، اين طرف كره اي است كه به شدت متضرر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سمن ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    "نمونه هاي مشابه داخلي آنها نيز وجود دارد،"!?!?
  • حامد ر ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    باید کالاهای این کشور کوچک مغرور و متخاصم رو تحریم کنیم تا بفهمن که نباید با دم شیر بازی کرد.
  • دوست ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    از اطلاع رسانی شما متشکرم باید حال این چشم بادامی ها رو گرفت گرچه نوش دارو بعد از مرگ سهراب است و از قبل که کلیپ ضد ایرانی تبلیغاتی که در ا س ر ا ئ ی ل ساخته شد باید این برخورد انجام میشد.
  • محمد ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    ما خیلی شرکت ساخت لوازم خانگی داخلی داریم. این بهترین فرصت هستش که با اقدام متقابل ایران هم این کشور رو تحت تاثیر قرار بده که ادب هم بشه و بفهمه که خیلی از محصولاتش به راحتی در ایران فروش میره بدون اینکه کسی کاری داشته باشه. نمیگم قطع بش اما حجم مبادلاتش باید کاهش پیدا کنه که کمی صنعت داخل جون بگیره .
  • ali ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 1
    شهرداری باید سریعا نسبت به جمع آوری تبلیغات این محصولات در سطح شهر اقدام کند. سال تولید ملی باید حداقل در این اقدام عینیت بیابد
  • رضا ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    اگر می دانستیم با خرید یک محصول فرنگی ، چند ایرانی را بیکار وسفره را بی نان ورونق می کنیم...شاید هرگز هیچ ایرانی آب به آسیاب بیگانه ها نمی ریخت...همه باید به منافع ملی خود آگاهی داشته و احترام بگذارند.خصوصا دولتمردان و صاحبان مال وقدرت
  • مهاجر ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    اول از همه باید پخش سریال کره ای قطع بشه.
  • محمد ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    اتفاقا کیفیت محصولات کره ای خیلی هم خوب نیست. من ترجیح می دهم بین بخچال ساید بای ساید سامسونگ و یخچال کمدی ارج، دومی رو انتخاب کنم
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    به نظر من نباید حضور محصولات کره ای ممنوع بشه باید به حدی باشه که تولید کننده داخی هم بتونه رقابت کنه و البته مصرف کننده بتونه بینشون انتخاب کنه مثل صنعت خودرو سازیمون زوری نشه
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    باید سامسونگ را مجبور کرد تا بعضی از خطوط تولید خود را به ایران منتقل کند تا از تحریم ایران مصون بماند. خطوط تولید تجهیزات الکترونیکی مانند دوربین و یا ای سی میتواند معامله خوبی باشد. این خطوط میتواند صنعت الکترونیک کشور را متحول کند
  • سید حسین ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    وقتی خرید محصول ایرانی به معنی مصرف بیشتر برق، آسیب بیشتر به محیط زیست، و عدم راحتی مصرف کننده است، نگرش صرف به اشتغال زایی یک عملگرایی غلط و بی فایده خواهد بود.
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    خدا نسل عوامل داخلی ذینفع را بسوزاند. این افراد باید از طریق رسانه های با شرف به مردم شناسانده بشوند. مثلا چه اشکالی دارد گزارش هایی درباره ی ایرانی هایی که در واردات این محصولات ذی نفعند چه از مسئولین و چه از بخش خصوصی معرفی بشوند و در قالب انتقاد از بی توجهی این ها به منافع کشور رفتارشان نقد شود. هیچ گونه پیگرد قضایی قابل انجام نیست مگر این که سنبه ی شان سنگین باشد و از همین طریق فسادهای رخنه کرده در قوه ی قضائیه هم بر ملا می شود و همین آگاهی ها هسته خیلی از جنبش های مبارزه با فساد را در قشر مردم متعهد ایجاد خواهد کرد. به دولت و دادستنی و ... امیدی نیست. فقط بند میم وصیت نامه.
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    بحث که فقط مدیریت اقتصادی و بازار نیست که بلم جان. بحث جنگ اقتصادیست. می فهمی اصلا چی می گی؟!
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    اول ار همه این خود سایتها خبری باید این کار را بکنند. صفحه اول سایت ها رو یه نگاه کنید. خبر بر ضد واردات از کره می زنه در عین حال دائما بنر تبلیغات سامسونگ در گوشه و کنار و پیشانی سایتشون چشمک میزنه. مقاله در مورد حجاب میزنند اما تبلیغ Iran Talent که در اون یک زن بد حجاب نمایش ئداده میشه دائما در انواع صفحات داخلی و اولی خودنمایی میکنه. نفاق را باید از همین سایتهای خبری جمع کرد تا اون وقت وقتی بر سر مسئولین فریاد می کشند صدایشان لرزه نداشته باشه.
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    0 0
    باید سامسونگ را مجبور کرد تا بعضی از خطوط تولید خود را به ایران منتقل کند تا از تحریم ایران مصون بماند. خطوط تولید تجهیزات الکترونیکی مانند دوربین و یا ای سی میتواند معامله خوبی باشد. این خطوط میتواند صنعت الکترونیک کشور را متحول کند
  • حامد ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    0 0
    من می خواستم یک دوربین دیجیتال سامسونگ بخرم اما بخاطر اینکه کره ای ها ما رو تحریم کردن،من هم نخریدم .
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    0 0
    حالا برو دوربین پارس خزر ایرانی بخر
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    0 0
    لوازم خانگی
  • ناشناس ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    0 0
    خیالت راحت حامد جان آن کسی که این کالاها را از کره میاره اینقدر نفوذش تو مجلس و دولت زیاده که به این راحتی نمی گذاره.قطع واردات از کره بشه هر روز مدلهای بهتر ماشینهای باکلاستر وارد میشه تولید ملی هم بیخیال.دولتمردان و نهادها و یا مجلس تا بحال کدام حرف آقا را در مورد شعار اول سال گوش دادن و عمل کردن که این یکی را عمل کنن.
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    0 0
    با افتخار جنس ایرانی با کیفیت را میخریم...
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    0 0
    هفته ای یک بار هم تعمیر!!!!!
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    0 0
    شیر؟ پاکتی منظور شما بود؟
  • یاس ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    0 0
    بعید نیست که این انسانهای پست فقط برای فریب و بازار یابی تا اینجا بیان. و البته به اسراییل هم میروند و براشون اگهی های قشنگ هم هدیه میبرن، اگه باورتون نمیشه لینک زیر را جک کنین: http://www.aparat.com/v/b9183a9afe780dcc8747a0f89ef03396122613

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس